Zakres materiału
Zapoznanie ze środowiskiem – online i ofline.
Rysowanie figur geometrycznych.
WprowadzenieScratch to środowisko programistyczne stworzone przede wszystkim z myślą o najmłodszych użytkownikach komputerów. Nadaje się on znakomicie do nauki podstaw programowania (kodowania) dla dzieci powyżej 8 roku życia. Oczywiście jest on też wspaniałym narzędziem dla osób dorosłych, które chcą rozpocząć swoją przygodę z programowaniem. Środowisko Scratch zostało tak pomyślane aby nauka trudnej sztuki programowania miała bardzo atrakcyjną i niezwykle przystępną formę dla każdego kto do niego sięga. Dodatkowo ogromna popularność tego programu spowodowała, że w sieci można spotkać doskonałe portale internetowe podające niemal na tacy całą potrzebną wiedzę do tworzenia własnych skryptów (kodów).
W naszym kursie Scratcha skorzystamy właśnie z takie gotowego portalu internetowego, który powstał przy okazji programu Mistrzowie Kodowania popularyzującego kodowanie w Polsce. Zacznijmy więc od początku.
Najważniejsze strony internetowe związane z programem Scratch, które powinniśmy znać to:
scratch.mit.edu - główna strona środowiska programistycznego Scratch
Programować w środowisku Scratch możemy na trzy sposoby:
ONLINE bez logowania - ten sposób wymaga od użytkownika Internetu i przeglądarki obsługującej Flasha (wchodzimy na główną stronę Scratch i klikamy na wyraz STWÓRZ znajdujący się na niebieskim pasku na samej górze strony)
ONLINE z logowaniem - do pracy w tej formie (poza tym co potrzeba do pracy bez logowania) należy mieć konto, które można założyć stronie programu Scratch
OFFLINE - korzystamy z programu, który trzeba zainstalować na komputerze z systemem Windows, Mac OS, Mac OS X lub Linux i który do działania nie wymaga internetu (link do podstrony znajduje się pod wyrazem OFFLIE)
Wszystkie potrzebne informacje na temat zakładania konta na stronie Scratch znajdziemy
TU (strona) i
TU (film).
OBSŁUGA PROGRAMU SCRATCH
Opis środowiska programistycznego Scratch znajdziemy
TU (strona) i
TU (film).
OPIS PODSTAWOWYCH BLOKÓW PROGRAMU SCRATCH
W programie znajdziemy wiele bloczków, z których będziemy tworzyć nasze skrypty. Bloczki podzielone są na dziesięć kategorii. Opis tego co z najdziemy w każdej kategorii znajdziemy
TU (strona).
Pierwsze kroki
Podstawowe operacje, które można budować w środowisku Scratch zostały przedstawione w poniższej prezentacji/filmie. Zapoznaj się z tym materiałem. Dla Ciebie istotne będzie poznanie środowiska i użycie bloków odpowiedzialnych za uruchomianie skryptu, przesuwania skryptu i zmiany kierunku. Zwróć też uwagę na blok, który sprawia, że operacja jest wykonywana bez przerwy.
Jeżeli chcemy, by duszek narysował nam coś na scenie, należy użyć pisaka. W lewym dolnym rogu klikasz na niebieski kwadrat
i wybierasz "Pióro". Na początku skryptu należy dodać bloczek "Przyłóż pisak". Po tym duszek będzie zostawiał za sobą ślad w postaci linii.
Oto skrypt umożliwiający narysowanie kwadratu:
Zastanów się teraz jak stworzyć skrypty, które narysują inne figury geometryczne lub rysunki.
Kolejne zajęcia- o co zapyta nauczyciel, jaką wystawi ocenę?
Ocena
Wymagania
Ocena celująca:
Jak na BDB + uczeń tworzy zaawansowane skrypty, np. tworzące napis.
Ocena bardzo dobra:
Uczeń otwiera dowolne środowisko Scratch (on-line albo ofline); używa narzędzi umożliwiających rysowanie, tworzy tymi narzędziami proste figury geometryczne (kwadrat) i rysunki.
Ocena dobra:
Uczeń otwiera dowolne środowisko Scratch (on-line albo ofline); używa narzędzi umożliwiających rysowanie, tworzy tymi narzędziami proste figury geometryczne (kwadrat) i rysunki. Wymaga niewielkiej pomocy nauczyciela.
Ocena dostateczna
Uczeń otwiera dowolne środowisko Scratch (on-line albo ofline); używa narzędzi umożliwiających rysowanie. Wymaga pomocy nauczyciela.
Ocena dopuszczająca
Uczeń otwiera dowolne środowisko Scratch (on-line albo ofline); używa narzędzi umożliwiających rysowanie. Wymaga znacznej pomocy nauczyciela.