Środowisko Scratch. Tworzymy grę komputerową „labirynt”.
Zakres materiału
Omówienie pojęć – program komputerowy, algorytm, język programowania.
Ustawianie tła z zewnętrznego pliku. Duszki, skalowanie, podmiana. Bloczki: kiedy klawisz (...) naciśnięty, idź do, ustaw kierunek, przesuń, jeżeli, jeżeli dotyka koloru, powiedz.
Wprowadzenie
Program komputerowy to zbiór instrukcji zapisanych w taki sposób, że są one możliwe do "zrozumienia" i wykonania przez komputer. Programy piszemy w różnych językach programowania. Każdy program, niezależnie od tego, w jakim został zapisany języku, posiada algorytmy, czyli zbiory kolejnych kroków, które mają się wykonać. To tak, jakbyśmy gotowali obiad według jakiegoś przepisu: "idź do sklepu, kup zupkę chińską, wsyp do garnka i zagotuj na 4 minuty... itd", cóż, nie jestem dobrym kucharzem, przepis na zdrowe jedzenie (algorytm przygotowania zdrowego i wartościowego obiadu) byłby znacznie bardziej skomplikowany :)
Algorytm musi być logiczny, to znaczny nie możemy zaplanować "Zjedz obiad, a następnie go przygotuj, umyj ziemniaki a na końcu kup je w sklepie". Kolejność ma tutaj ogromne znaczenie. Statystyczny historyk oburzy się, jak ktoś powie, że I wojna światowa była najtragiczniejszą wojną w historii. Informatyk odpowie: ale to prawda. Była najtragiczniejszą wojną. Zmieniło się to dopiero w 1939 roku, gdy "spadła" na drugie miejsce po wybuchu tej drugiej. Ale dość gadania, poniżej macie prosty skrypt pokazujący, jak można stworzyć grę komputerową - labirynt!
Instruktaż
Kolejne zajęcia- o co zapyta nauczyciel, jaką wystawi ocenę?
Ocena
Wymagania
Ocena celująca:
Jak na BDB, dodatkowo uczeń rozwija projekt dodając poziomy, licznik i inne funkcje nieobjęte tą lekcją.
Ocena bardzo dobra:
Uczeń samodzielnie wykonuje grę Labirynt zgodnie z wytycznymi z instruktażu (lub według własnego uznania, ale z takim samym zasobem wiedzy).
Ocena dobra:
Uczeń wykonuje grę Labirynt zgodnie z wytycznymi z instruktażu (lub według własnego uznania, ale z takim samym zasobem wiedzy). Korzysta z niewielkiej pomocy nauczyciela.
Ocena dostateczna
Uczeń wykonuje grę Labirynt zgodnie z wytycznymi z instruktażu (lub według własnego uznania, ale z takim samym zasobem wiedzy). Korzysta ze znacznej pomocy nauczyciela.
Ocena dopuszczająca
Uczeń wykonuje grę Labirynt zgodnie z wytycznymi z instruktażu. Korzysta ze znacznej pomocy nauczyciela, mimo to popełnia błędy.