Internetowy podręcznik do nauki informatyki i innych przedmiotów w Zespole Szkół Ogólnokształcących STO64


Informatyka w klasie 7 SP - II półrocze|5|  6  7  8  9  10  11  12  13  15  17  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  30 
   
    Lekcja 5
  Program M. Flash 8- praca z warstwami.  
             
 

  
           Zakres materiału
Dodawanie warstw, usuwanie, zamiana kolejności, ukrywanie, blokowanie, nazewnictwo.

Wprowadzenie
Obszar do rysowania w programie Paint jest domyślnie koloru białego. W rzeczywistości Nie rysujemy na tym białym obszarze, tylko na przeźroczystej warstwie. To tak, jakbyśmy rysowali na przeźroczystej folii położonej na białym stole.
W programie Flash możemy utworzyć więcej warstw i na każdej tworzyć inne rysunki. Ułatwi nam to tworzenie animacji i uporządkuje projekt. By dodać warstwę, usuwać ją, nadawać jej nazwę, zmieniać kolejność warstw i wykonywać inne operacje, obejrzyj grafikę poniżej.



Uzupełnienie do obrazka
Nie można usunąć wszystkich warstw, przynajmniej jedna musi zostać. Żeby ukryć lub zablokować wszystkie warstwy, należy klikać nie na kropki tylko na symbole nad kropkami- kłódkę lub oko.

Bardzo ważna sprawa- niby banalna, ale często z tym są problemy - jeżeli edytujemy nasz rysunek to zwracajmy uwagę, która warstwa jest aktywna. Jeżeli chcemy zmienić trójkąt to upewnijmy się, czy na pewno warstwa z ta figurą jest aktywna.

Po co ukrywamy warstwy? Po to, by elementy wykonane na nich nie przeszkadzały nam w dalszej pracy. Na przykład jeżeli wykonujemy rysunek przedstawiający na pierwszej warstwie ciało człowieka a na drugiej warstwie szkielet- jak już skończymy tworzyć sylwetkę to możemy zablokować tę warstwę by nie przeszkadzała nam rysować szkielet itd.

Dlaczego na naszym rysunku nie widać trapezu? Spróbuj na to pytanie odpowiedzieć!

Przykłady użycia warstw- pobierz pliki i zobacz, jak to wygląda w praktyce!





Pobierz plik edycyjny *.fla, by zobaczyć jak to działa!




Pobierz plik edycyjny *.fla, by zobaczyć jak to działa!




Pobierz plik edycyjny *.fla, by zobaczyć jak to działa!




Pobierz plik edycyjny *.fla, by zobaczyć jak to działa!




Kolejne zajęcia- o co zapyta nauczyciel, jaką wystawi ocenę?
 
Ocena
Wymagania
Ocena celująca: Wymagania zbieżne z oceną bardzo dobrą (patrz niżej) z tym, że uczeń dodatkowo, poza lekcjami tworzy tutorial- samouczek w formie prezentacji, pokazu dotyczący bieżącej lekcji a następnie publikuje go w sieci Internet. Formą najbardziej preferowaną jest nagranie wideo opublikowane w serwisie Youtube bądź też prezentacja multimedialna wzbogacona o nagrania audio, można też użyć programów typu Windows Movie Maker itp. Publikacja musi posiadać wysoką wartość merytoryczną ale nie musi wykraczać zakresem materiału poza poznaną lekcję. Mile widziane humorystyczne podejście do tematu. Uczeń przy tym musi z łatwością poruszać się po serwisie Google (konto Youtube).
Ocena bardzo dobra: Uczeń tworzy nowe warstwy, usuwa je, zmienia kolejność, ukrywa, blokuje, kasuje, nadaje im nazwy. Sprawnie posługuje się warstwami. tekst
Ocena dobra: Uczeń z niewielką pomocą niniejszej lekcji tworzy nowe warstwy, usuwa je, zmienia kolejność, ukrywa, blokuje, kasuje, nadaje im nazwy. Sprawnie posługuje się warstwami.
Ocena dostatecznaUczeń z pomocą niniejszej lekcji tworzy nowe warstwy, usuwa je, zmienia kolejność, ukrywa, blokuje, kasuje, nadaje im nazwy.
Ocena dopuszczająca Uczeń z pomocą niniejszej lekcji i nauczyciela tworzy nowe warstwy, usuwa je, zmienia kolejność, ukrywa, blokuje, kasuje, nadaje im nazwy.


Wszystkie lekcje z tego kursu: |5|  6  7  8  9  10  11  12  13  15  17  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  30 

 



Login:


Hasło

Załóż konto

Przypomnij hasło


 
Prawa autorskie- Zespół Szkół Ogólnokształcących STO64 im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, autor projektu- nauczyciel STO64 Marek Czerwiński