Internetowy podręcznik do nauki informatyki i innych przedmiotów w Zespole Szkół Ogólnokształcących STO64


Informatyka w klasie 7 SP - II półrocze5  6  |7|  8  9  10  11  12  13  15  17  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  30 
   
    Lekcja 7
  Program M. Flash 8- symbole. (nadobowiązkowo)  
             
 

  
           Zakres materiału
Tworzenie symboli typu film. Korzystanie z biblioteki Projektu. Klony a duplikaty.

Wprowadzenie
By zrozumieć, czym są symbole we Flashu najlepiej zobaczyć to w praktyce. Gdyby ktoś jednak wolał teorię, to wyjaśniamy: symbol to grafika lub animacja, która została stworzona we Flashu a następnie umieszczona w bibliotece projektu, dostępnej z poziomu menu window/library. Symbole z biblioteki można przenosić na obszar projektu (scenę), dowolnie kopiować. Jeżeli zmienimy symbol, zmienią się wszystkie jego kopie (poprawnie- klony).

Praktyka:
Utwórz prosty rysunek, zaznacz go i naciśnij przycisk F8. Nazwij symbol i wybierz typ "movie". Grafika wygląda podobnie, jak przed chwilą ale zauważ, że nie można już jej edytować tak, jak wcześniej. Aby ją zmienić musisz energicznie dwukrotnie kliknąć na nią myszką, wówczas będzie możliwa edycja.

Naciśnij ctrl+l lub wejdź do menu window/library. Po prawej stronie rysunku pojawi się biblioteka z Twoim symbolem. Zauważ, że wszelkie zmiany są natychmiast aktualizowane w bibliotece.
Symbol możesz usunąć ze sceny, ale nie usunie go to z biblioteki. Natomiast usunięcie symbolu z biblioteki usuwa wszystkie jego klony ze sceny.
Jeżeli "wejdziesz" do danego symbolu to linia czasu będzie dotyczyć wnętrza symbolu. Możesz tu tworzyć wewnętrzną animację. Czyli na przykład możesz animować koło samochodowe (będzie się kręcić) a potem cała grafika będzie przedstawiać jadący samochód przez z całą scenę, koło jako symbol z animacją będzie się niezależnie kręcić. Poniżej jelonek przesuwa się przez całą scenę, niezależnie od tego jego nogi poruszają się w odrębnej animacji zawartej w symbolu.



Pobierz plik edycyjny *.fla, by zobaczyć jak to działa!





Pobierz plik edycyjny *.fla, by zobaczyć jak to działa!



Jeżeli edytujemy dany symbol i chcemy z niego wyjść, klikamy na lokalizację nadrzędną jak na rysunku poniżej.
Co zrobić, by utworzyć kolejny symbol podobny do pierwszego, ale z pewnymi poprawkami? Jeżeli go skopiujemy i będziemy nanosić zmiany, to będą widoczne we wszystkich klonach. My chcemy utworzyć kopię nie klonu, lecz całego symbolu. W takiej sytuacji klikamy na symbolu prawym przyciskiem myszy i wybieramy polecenie "Duplicate symbol". Odtąd będzie zupełnie niezależnym elementem.
Skoro jesteśmy już przy wklejaniu: Flash oferuje bardzo pomocną opcję wklejania różnych elementów (nie tylko symboli). zamiast wklejać kombinacją klawiszy ctrl+v możemy użyć ctrl+shift+v. W ten sposób kopia wklei się dokładnie na miejscu oryginału. Jest to ważne, gdy na przykład kopiujemy/wklejamy elementy z jednej do drugiej klatki.

Kolejne zajęcia- o co zapyta nauczyciel, jaką wystawi ocenę?
 
Ocena
Wymagania
Ocena celująca: Wymagania zbieżne z oceną bardzo dobrą (patrz niżej) z tym, że uczeń dodatkowo, poza lekcjami tworzy tutorial- samouczek w formie prezentacji, pokazu dotyczący bieżącej lekcji a następnie publikuje go w sieci Internet. Formą najbardziej preferowaną jest nagranie wideo opublikowane w serwisie Youtube bądź też prezentacja multimedialna wzbogacona o nagrania audio, można też użyć programów typu Windows Movie Maker itp. Publikacja musi posiadać wysoką wartość merytoryczną ale nie musi wykraczać zakresem materiału poza poznaną lekcję. Mile widziane humorystyczne podejście do tematu. Uczeń przy tym musi z łatwością poruszać się po serwisie Google (konto Youtube).
Ocena bardzo dobra: Uczeń tworzy symbol typu film, edytuje go, tworzy w nim animację, otwiera bibliotekę symboli, duplikuje symbole i kopiuje klony, używa opcji wklejania w tym samym miejscu.
Ocena dobra: Uczeń z pomocą niniejszej lekcji tworzy symbol typu film, edytuje go, tworzy w nim animację, otwiera bibliotekę symboli, duplikuje symbole i kopiuje klony, używa opcji wklejania w tym samym miejscu.
Ocena dostatecznaUczeń z pomocą niniejszej lekcji i nauczyciela tworzy symbol typu film, edytuje go, tworzy w nim animację, otwiera bibliotekę symboli, duplikuje symbole i kopiuje klony, używa opcji wklejania w tym samym miejscu.
Ocena dopuszczająca Uczeń z pomocą niniejszej lekcji i nauczyciela tworzy symbol typu film, edytuje go, tworzy w nim animację, otwiera bibliotekę symboli.


Wszystkie lekcje z tego kursu:  5  6  |7|  8  9  10  11  12  13  15  17  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  30 

 



Login:


Hasło

Załóż konto

Przypomnij hasło


 
Prawa autorskie- Zespół Szkół Ogólnokształcących STO64 im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, autor projektu- nauczyciel STO64 Marek Czerwiński