Internetowy podręcznik do nauki informatyki i innych przedmiotów w Zespole Szkół Ogólnokształcących STO64

Informatyka Klasa 41  2  |3|  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32 
   
    Lekcja 3
  Wyszukiwanie informacji w sieci Internet.  
             
 

  
           Zakres materiału
  • Krótki wstęp na temat Internetu. Czym jest.
  • Przeglądarka internetowa. Gogle Chrome.
  • Uruchomianie, funkcje, interfejs. Pasek adresu.
  • Otwieranie wybranych stron WWW. Hiperłącza.
  • Korzystanie z wyszukiwarki internetowej.
  • Dobieranie odpowiednich słów kluczowych.
  • Ostrzeżenie przed niebezpieczeństwami w sieci Internet; aspekty prawne.
  • Wyszukiwarka grafiki. Pobieranie zdjęć.
czym jest Internet?
Internet to nic innego, jak wiele połączonych ze sobą komputerów, tworzących jedną wielką, globalną sieć. Poszczególne komputery mogą udostępniać dane, z których korzystają użytkownicy Internetu. Przesłanie informacji z jednego komputera do drugiego to zazwyczaj ułamek sekundy, niezależnie od tego, czy dane wędrują z Gdyni do Gdańska czy z Warszawy do Singapuru.
Istnieje kilka sposobów tej komunikacji; przede wszystkim jest to WWW (strony internetowe).

Przeglądarka internetowa.
Program, który umożliwia przeglądanie stron internetowych to przeglądarka internetowa. W komputerach z systemem Windows na pewno jest zainstalowana przeglądarka Internet Explorer lub Edge. Nie jest najlepszym programem do obsługi Internetu i jeżeli tylko możemy, skorzystajmy z doskonalszych programów takich jak Mozilla Firefox czy Google Chrome. Najczęściej przeglądarki są programami bezpłatnymi.

Ikony różnych przeglądarek: Firefox, Internet Explorer, Google Chrome.

Przy okazji- ikona to prosty, mały rysunek z opisem, pod którym kryje się na przykład program albo jakieś polecenie systemowe.

Okno przeglądarki.
Wszystkie przeglądarki mają pewne cechy wspólne. Każda posiada pasek adresu, do którego wpisujemy adres interesującej nas trony.










Przykład pełnego adresu strony internetowej to http://www.sto64.krakow.pl. Wystarczy jednak, jak do paska adresu wpiszemy tylko sto64.krakow.pl. Po wpisaniu adresu naciskamy na klawiaturze klawisz Enter. Jeżeli wpisaliśmy poprawnie adres, strona powinna załadować się do kilku sekund.

Uwaga! Najmniejszy błąd w adresie spowoduje, że strona nie wyświetli się. To tak samo, jakbyśmy pomylili chociażby jedną cyfrę wybierając numer telefonu.

Wyświetlona strona zawiera tekst, zdjęcia, czasem animacje i filmy. To tak, jakbyśmy otworzyli książkę lub gazetę. Jednak nie wszystkie treści mieszczą się w jednym oknie. By temu zaradzić- znów możemy skorzystać z pomocnego suwaka (jak w lekcji pierwszej przy okazji omawiania okien). Chcąc zobaczyć streści, które nie mieszczą się w oknie i są w dolnej części strony, przesuwamy suwak na dół.
Ale strony internetowe mogą zawierać tak dużo treści, że nawet mając do dyspozycji suwak pogubimy się z przeglądaniem bardzo długiej strony. Dlatego strony WWW są podzielone na tak zwane podstrony. Zazwyczaj po otwarciu strony WWW otwiera się strona główna- tak jak okładka książki. By przejść do kolejnych podstron, korzystamy z hiperłączy,. Hiperłącze to najczęściej tekst, czasem zdjęcie. Tekst będący hiperłączem jest podkreślony i wyróżnia się jakoś z reszty notatek. Po najechaniu myszką na hiperłącze zmienia się wskaźnik myszy na następujący:



Po kliknięciu na hipełącze przechodzimy do kolejnej podstrony. Jeżeli chcemy wrócić do wcześniejszej podstrony, potem znów przejść do przodu, użyjemy przycisków nawigacji: wstecz i do przodu.




Korzystanie z wyszukiwarki internetowej.
Nie zawsze znamy adres strony internetowej. Może się zdarzyć, że chcemy wyszukać w Internecie np. przepisu na ciasto drożdżowe. Skąd mamy wiedzieć, jaki adres będzie tutaj potrzebny? W takich sytuacjach pozostaje coś w rodzaju książki telefonicznej. Tym odpowiednikiem będzie wyszukiwarka stron WWW. Najpopularniejszą i najlepszą jest serwis Google znajdujący się pod adresem internetowym google.pl



Wyszukiwarka internetowa zawiera specjalne pole, do którego możemy wpisać tak zwane słowa kluczowe. Są to słowa, które wiążą się ściśle z szukaną tematyką. Na przykład gdy szukamy przepisów na babkę drożdżową, wpisujemy do pola wyszukiwania słowa: babka drożdżowa przepis. Jeżeli szukamy informacji o wczasach w Bieszczadach, wpisujemy słowa: Bieszczady wczasy oferta lub Bieszczady noclegi agroturystyka oferta itp. Po wpisaniu słów kluczowych i naciśnięciu klawisza Enter wyświetli nam się cała lista stron, które mogą być nam pomocne w uzyskaniu informacji. Poprzez hiperłącza przejdziemy do konkretnych stron. Poniżej przykład- wpisaliśmy słowa kluczowe "Społeczne Towarzystwo Oświatowe":



Jeżeli wybierzemy na górze listy hiperłącze "Grafika", to wyszukamy wyłącznie zdjęcia.

Co zrobić, gdy otworzyliśmy już konkretną stronę, ale nie możemy na niej znaleźć odpowiedniego, interesującego nas słowa? Sprawa jest prosta: używamy kombinacji klawiszy CTRL+f i wpisujemy żądane słowo do pola, które powinno się w tym momencie pojawić.

Niebezpieczeństwa w Internecie.
Oczywiście Internet oprócz wszystkich dobrodziejstw niesie też za sobą pewne zagrożenia. Skoro jest to sieć milionów komputerów na całym świecie, to oczywiście część z tych komputerów będzie należała do nieuczciwych ludzi, którzy kontakty internetowe wykorzystają do łamania prawa i szkodzenia innym. Przede wszystkim rzeczą bardzo nieprzyjemną dla nas może być nieświadome odwiedzenie stron zawierających treści brutalne, sprzeczne z ogólnoprzyjętymi normami społecznymi. Możemy też odwiedzić strony, które zaszkodzą naszemu komputerowi. Ktoś poprzez Internet może próbować wyłudzić od nas pieniądze, a nawet przejąć kontrolę nad naszym komputerem i przeglądać nasze prywatne dane. Lista zagrożeń jest pokaźna. Co zrobić, by uniknąć ewentualnych przykrości?
  • Przede wszystkim nie szukamy stron, które są wątpliwej reputacji.
  • Uważamy z pobieraniem plików z Internetu, zwłaszcza programów.
  • Nie wierzymy bezmyślnie w każde polecenia, prośby, z jakimi zetniemy się w Internecie.
  • Pamiętamy o tym, że czasem sami możemy złamać prawo, gdy pobierzemy z Internetu programy, do których nie mamy praw użytkowania. Oprócz wielu programów bezpłatnych jest mnóstwo programów, za których użytkowanie trzeba zapłacić wykupując licencję. Niestosowanie się do tych rygorów może skutkować nawet karą pozbawienia wolności.
  • Komputer, z którego korzystamy powinien mieć zaktualizowany program antywirusowy i tak zwaną zaporę. Dobrze, byśmy poprosili dobrego, zaufanego znajomego/znajomą, przyjaciela/przyjaciółkę - kogoś, kto zna się na zabezpieczeniach komputerowych, aby sprawdził, czy nasz komputer jest prawidłowo chroniony przed ewentualnymi zagrożeniami.
W ciągu kolejnych zajęć będziemy mieli jeszcze niejednokrotnie okazję wrócić do tematu bezpieczeństwa komputerowego.

Kolejne zajęcia- o co zapyta nauczyciel, jaką wystawi ocenę?
 
Ocena
Wymagania
Ocena celująca: Jak na ocenę bardzo dobrą + samodzielne opanowanie rozszerzonych opcji wyszukiwania - informacje tutaj
Ocena bardzo dobra: Uczeń otwiera przeglądarkę internetową (dowolną).Odróżnia pasek adresu od paska wyszukiwania, biegle wyszukuje strony, wpisuje adresy. Potrafi sprawnie wybierać właściwe treści odnalezione w Internecie z list wyników. Używa hiperłączy i przycisków przeglądarki nawigujących pomiędzy wcześniej odwiedzonymi stronami.
Ocena dobra: Uczeń otwiera przeglądarkę internetową (dowolną).Odróżnia pasek adresu od paska wyszukiwania, z niewielkimi trudnościami potrafi wyszukać daną stronę lub otworzyć ją po wpisaniu adresu. Potrafi wybierać właściwe treści odnalezione w Internecie z list wyników. Używa hiperłączy i przycisków przeglądarki nawigujących pomiędzy wcześniej odwiedzonymi stronami.
Ocena dostatecznaUczeń z trudnościami, z pomocą nauczyciela otwiera przeglądarkę internetową (dowolną).Odróżnia pasek adresu od paska wyszukiwania, z trudnościami potrafi wyszukać daną stronę lub otworzyć ją po wpisaniu adresu. W stopniu minimalnym potrafi wybierać właściwe treści odnalezione w Internecie z list wyników. Używa hiperłączy i przycisków przeglądarki nawigujących pomiędzy wcześniej odwiedzonymi stronami.
Ocena dopuszczająca Uczeń z trudnościami, z pomocą nauczyciela otwiera przeglądarkę internetową (dowolną). Nie odróżnia paska adresu od paska wyszukiwania, ale z trudnościami potrafi wyszukać daną stronę lub otworzyć ją po wpisaniu adresu.

Strona Filipa


Wszystkie lekcje z tego kursu:  1  2  |3|  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32 

 



Login:


Hasło

Załóż konto

Przypomnij hasło


 
Prawa autorskie- Zespół Szkół Ogólnokształcących STO64 im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, autor projektu- nauczyciel STO64 Marek Czerwiński