Internetowy podręcznik do nauki informatyki i innych przedmiotów w Zespole Szkół Ogólnokształcących STO64

Informatyka Klasa 41  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  |22|  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32 
   
    Lekcja 22
  Scratch - wprowadzenie.  
             
 

  
           Zakres materiału
Zapoznanie ze środowiskiem – online i ofline. Rysowanie figur geometrycznych.

Wprowadzenie
Scratch to środowisko programistyczne stworzone przede wszystkim z myślą o najmłodszych użytkownikach komputerów. Nadaje się on znakomicie do nauki podstaw programowania (kodowania) dla dzieci powyżej 8 roku życia. Oczywiście jest on też wspaniałym narzędziem dla osób dorosłych, które chcą rozpocząć swoją przygodę z programowaniem. Środowisko Scratch zostało tak pomyślane aby nauka trudnej sztuki programowania miała bardzo atrakcyjną i niezwykle przystępną formę dla każdego kto do niego sięga. Dodatkowo ogromna popularność tego programu spowodowała, że w sieci można spotkać doskonałe portale internetowe podające niemal na tacy całą potrzebną wiedzę do tworzenia własnych skryptów (kodów).
W naszym kursie Scratcha skorzystamy właśnie z takie gotowego portalu internetowego, który powstał przy okazji programu Mistrzowie Kodowania popularyzującego kodowanie w Polsce. Zacznijmy więc od początku.

Najważniejsze strony internetowe związane z programem Scratch, które powinniśmy znać to:
  1. scratch.mit.edu - główna strona środowiska programistycznego Scratch
  2. mistrzowiekodowania.samsung.pl - strona programu Mistrzowie Kodowania
  3. wiki.mistrzowiekodowania.pl - portal internetowy poświęcony nauce programowania z użyciem środowiska Scratch
  4. Mistrzowie Kodowania - youtube - kanał Mistrzów Kodowania związany z tym programem
Programować w środowisku Scratch możemy na trzy sposoby:
  1. ONLINE bez logowania - ten sposób wymaga od użytkownika Internetu i przeglądarki obsługującej Flasha (wchodzimy na główną stronę Scratch i klikamy na wyraz STWÓRZ znajdujący się na niebieskim pasku na samej górze strony)
  2. ONLINE z logowaniem - do pracy w tej formie (poza tym co potrzeba do pracy bez logowania) należy mieć konto, które można założyć stronie programu Scratch
  3. OFFLINE - korzystamy z programu, który trzeba zainstalować na komputerze z systemem Windows, Mac OS, Mac OS X lub Linux i który do działania nie wymaga internetu (link do podstrony znajduje się pod wyrazem OFFLIE)
Wszystkie potrzebne informacje na temat zakładania konta na stronie Scratch znajdziemy TU (strona) i TU (film).


OBSŁUGA PROGRAMU SCRATCH

Opis środowiska programistycznego Scratch znajdziemy TU (strona) i TU (film).


OPIS PODSTAWOWYCH BLOKÓW PROGRAMU SCRATCH

W programie znajdziemy wiele bloczków, z których będziemy tworzyć nasze skrypty. Bloczki podzielone są na dziesięć kategorii. Opis tego co z najdziemy w każdej kategorii znajdziemy TU (strona).

Pierwsze kroki
Podstawowe operacje, które można budować w środowisku Scratch zostały przedstawione w poniższej prezentacji/filmie. Zapoznaj się z tym materiałem. Dla Ciebie istotne będzie poznanie środowiska i użycie bloków odpowiedzialnych za uruchomianie skryptu, przesuwania skryptu i zmiany kierunku. Zwróć też uwagę na blok, który sprawia, że operacja jest wykonywana bez przerwy.

Jeżeli chcemy, by duszek narysował nam coś na scenie, należy użyć pisaka. W lewym dolnym rogu klikasz na niebieski kwadrat i wybierasz "Pióro". Na początku skryptu należy dodać bloczek "Przyłóż pisak". Po tym duszek będzie zostawiał za sobą ślad w postaci linii.
Oto skrypt umożliwiający narysowanie kwadratu:

Zastanów się teraz jak stworzyć skrypty, które narysują inne figury geometryczne lub rysunki.



Kolejne zajęcia- o co zapyta nauczyciel, jaką wystawi ocenę?
 
Ocena
Wymagania
Ocena celująca: Jak na BDB + uczeń tworzy zaawansowane skrypty, np. tworzące napis.
Ocena bardzo dobra: Uczeń otwiera dowolne środowisko Scratch (on-line albo ofline); używa narzędzi umożliwiających rysowanie, tworzy tymi narzędziami proste figury geometryczne (kwadrat) i rysunki.
Ocena dobra: Uczeń otwiera dowolne środowisko Scratch (on-line albo ofline); używa narzędzi umożliwiających rysowanie, tworzy tymi narzędziami proste figury geometryczne (kwadrat) i rysunki. Wymaga niewielkiej pomocy nauczyciela.
Ocena dostatecznaUczeń otwiera dowolne środowisko Scratch (on-line albo ofline); używa narzędzi umożliwiających rysowanie. Wymaga pomocy nauczyciela.
Ocena dopuszczająca Uczeń otwiera dowolne środowisko Scratch (on-line albo ofline); używa narzędzi umożliwiających rysowanie. Wymaga znacznej pomocy nauczyciela.


Wszystkie lekcje z tego kursu:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  |22|  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32 

 



Login:


Hasło

Załóż konto

Przypomnij hasło


 
Prawa autorskie- Zespół Szkół Ogólnokształcących STO64 im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, autor projektu- nauczyciel STO64 Marek Czerwiński