Internetowy podręcznik do nauki informatyki i innych przedmiotów w Zespole Szkół Ogólnokształcących STO64


Informatyka Klasa 41  2  3  4  5  6  |7|  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32 
   
    Lekcja 7
  Wprowadzenie do poczty elektronicznej.  
             
 

  
           Zakres materiału
  • Logowanie do konta poprzez stronę WWW. Tryb incognito.
  • Podstawy netykiety.
  • Wysyłanie, odbieranie wiadomości.
  • Odpowiadanie na wiadomości.
Wprowadzenie
Wśród dobrodziejstw Internetu jest też możliwość bardzo prostej, sprawnej i szybkiej komunikacji poprzez pocztę e-mail. Wiadomości e-mail docierają do odbiorcy w ciągu ułamków sekund (czasem ten czas jest minimalnie wydłużony), poczta internetowa nie wymaga uiszczania żadnych opłat (chyba że wykupimy komercyjne, lepsze konto pocztowe), wiadomości poza absolutnymi wyjątkami nie gubią się. Przewaga w stosunku do poczty tradycyjnej jest ogromna.

Jaką pocztę wybrać?
By korzystać z poczty elektronicznej (internetowej), musimy sobie utworzyć konto. W Internecie jest bardzo dużo usługodawców, którzy nieodpłatnie udostępniają konta e-mail. Wśród wielu serwisów można wymienić takie, jak onet.pl. wp.pl, home.pl, interia.pl, o2.pl, gazeta.pl itp. Jednocześnie każdy z tych serwisów świadczy także płatne usługi, które są bardziej funkcjonalne, nie zawierają reklam, są pojemniejsze itp. Wszyscy uczniowie naszych Szkół otrzymają specjalne skrzynki pocztowe Google (gmail.com). Posiadają one więcej funkcjonalności, niż zwykła konta Google, które każdy może sobie założyć we własnym zakresie.

Cechy wspólne wszystkich kont pocztowych
Każde konto mailowe, nieważne czy bezpłatne czy komercyjne, polskie czy zagraniczne- charakteryzuje się stałymi cechami:
  • Musimy znać adres internetowy naszej poczty; w wypadku poczty Google jest to gmail.com
  • W każdym wypadku istnieje konieczność zalogowania się do poczty poprzez podanie loginu (coś jak numer tradycyjnej skrytki pocztowej) i hasła (coś jak kluczyki do tejże skrytki). Te dana da Ci nauczyciel.
  • Każda poczta posiada podobne zakładki: skrzynkę odbiorczą, magazyn wiadomości wysłanych, kosz z usuniętymi wiadomościami.
  • Każda poczta posiada możliwość utworzenia nowej wiadomości poprzez wpisanie adresata (jego adresu e-mail), tytułu wiadomości i jej treści z opcją przesyłania załączników, czyli po prostu plików.
Różnice polegają przede wszystkim na układzie graficznym, przestrzennym wszystkich opcji.

Logowanie do poczty e-mail

Hasło powinno być tajne, nie powinniśmy go nikomu udostępniać, by nikt niepowołany nie przejął kontroli nad naszą prywatną pocztą, co więcej- w naszym imieniu nie zaczął wysyłać wiadomości!
Uwaga! Podczas logowania (podawania loginu i hasła) system lub strona WWW mogą zaproponować nam zapamiętanie hasła i loginu w przeglądarce. Jeżeli to zrobimy, podczas kolejnych prób logowania nie będziemy musieli za każdym razem wpisywać loginu i hasła. Nie godzimy się na to w miejscach publicznych, gdzie dostęp do komputera mają niezaufane, nieznane nam osoby!

Netykieta.
Podczas wysyłania wiadomości mailowych, ale też podczas jakiejkolwiek innych kontaktów internetowych powinny nas obowiązywać zasady netykiety. Netykieta to po prostu zasady kulturalnego zachowania, wzajemnego szacunku, nie przeszkadzania sobie, ale w realiach internetowych. Przykładowo- pisząc tradycyjne listy do obcej osoby wypada napisać "Szanowna Pani" lub "Szanowny Panie"; "z poważaniem", "z wyrazami szacunku". W wypadku poczty elektronicznej taka forma też jest stosowana, ale równie dobrze wypada użyć swobodniejszej formy

Witam serdecznie
Dziękuję bardzo za pomoc podczas wycieczki
Pozdrawiam
Jan Kowalski


Taką formę mogą stosować uczniowie w stosunku do nauczycieli, interesanci piszący do różnych instytucji itp. Oczywiście swobodniejsza forma nie oznacza, że tolerujemy w świecie Internetu chamstwo, które zawsze jest godne napiętnowania.
Inna zasada, która obowiązuje w świecie Internetu i jest nowością w stosunku do realnego świata jest zasada niepisania samymi dużymi literami. TAKA FORMA PISANIA, JAK W TYM ZDANIU JEST OKREŚLANA MIANEM KRZYKU I JEST BARDZO NIEMILE WIDZIANA.
Za niekulturalne, a nawet sprzeczne z prawem uznaje się masowe wysyłanie niechcianej poczty do osób, które mogłyby sobie jej nie życzyć. Zasad netykiety jest więcej, im bardziej będziemy korzystać z Internetu, tym lepiej będziemy je poznawać.
Ostatecznie, jeżeli ktoś zwróci nam uwagę, że postępujemy niewłaściwie, nie oznacza to wcale, że powinniśmy się tym zamartwiać- wszyscy się uczymy!


Wysyłanie, odbieranie wiadomości.
Tymczasem jesteśmy już zalogowani, możemy odbierać i wysyłać maile. Intuicyjnie szukamy opcji tworzenia nowej wiadomości (usługodawca na pewno zadbał, by nie było to trudne). W poczcie Gmail jest to duży przycisk "Utwórz". Podajemy adres mailowy odbiorcy, wpisujemy temat, treść i wysyłamy.
Na pewno znajdziemy też zakładkę z pocztą odebraną. Klikamy na nią (prawdopodobnie ta zakładka otworzy się tuż po zalogowaniu) i przeglądamy listę maili, które do nas trafiły. W poczcie bezpłatnej będą wśród nich od czasu do czasu reklamy, czasem dziwacznej treści.
Na wybraną wiadomość możemy od razu odpowiedzieć; wystarczy tylko poszukać odpowiedniego przycisku. Odpowiadając na maila nie wpisujemy adresu odbiorcy, zostanie wpisany automatycznie.
Do naszej odpowiedzi automatycznie też zostanie wpisana treść listu, na który odpowiadamy. Dzieje się tak po to, by odbiorca od razu skojarzył, czego dotyczy odpowiedź.

Tryb incognito (prywatny)
Serwis Google, łącznie z pocztą G-mail ma tendencję do zapamiętywania haseł, logowania. W domu jest to ułatwienie, jednak w miejscach publicznych może oznaczać duży problem - inne osoby mogą wejść na nasze konto. Nie zawsze będziemy pamiętać, by się wylogować z poczty. Dlatego w miejscach publicznych korzystajmy z bezpiecznego trybu Incognito (szukamy polecenia "nowa karta incognito" albo "nowe okno prywatne" itp. ).. Poniżej przydatny samouczek - kilka minut ważnych informacji z pokazem filmowym.


Kolejne zajęcia- o co zapyta nauczyciel, jaką wystawi ocenę?
 
Ocena
Wymagania
Ocena celująca: Jak na BDB + we własnym zakresie uczeń opanowuje zagadnienie wątków w poczcie gmail lub dowolne inne zagadnienie poczty uzgodnione z nauczycielem.
Ocena bardzo dobra: Uczeń z samodzielnie loguje się do poczty gmail. Samodzielnie wysyła wiadomości i odpowiada na nie. Rozumie, czym jest netykieta i stosuje jej zasady. Wszystkie czynności wykonuje bardzo sprawnie, bez pomyłek. Korzysta z poczty w trybie incognito.
Ocena dobra: Uczeń z samodzielnie loguje się do poczty gmail. Samodzielnie, z niewielkimi trudnościami wysyła wiadomości i odpowiada na nie. Rozumie, czym jest netykieta i stosuje jej zasady. Korzysta z poczty w trybie incognito.
Ocena dostatecznaUczeń z pomocą nauczyciela loguje się do poczty gmail. Z trudnościami i z pomocą nauczyciela wysyła wiadomości i odpowiada na nie. Rozumie, czym jest netykieta.
Ocena dopuszczająca Uczeń ze znaczną pomocą nauczyciela loguje się do poczty gmail. Ma problemy z rozróżnieniem loginu od hasła. Z dużymi trudnościami i z pomocą nauczyciela wysyła wiadomości i odpowiada na nie.


Wszystkie lekcje z tego kursu:  1  2  3  4  5  6  |7|  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32 

 



Login:


Hasło

Załóż konto

Przypomnij hasło


 
Prawa autorskie- Zespół Szkół Ogólnokształcących STO64 im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, autor projektu- nauczyciel STO64 Marek Czerwiński