Internetowy podręcznik do nauki informatyki i innych przedmiotów w Zespole Szkół Ogólnokształcących STO64

Informatyka w klasie ósmej1  2  3  4  |5|  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  61 
   
    Lekcja 5
  Program Audacity- wprowadzenie.  
             
 

  
           Zakres materiału
Program Audacity- instalacja, rejestracja dźwięku za pomocą mikrofonu, otwieranie plików muzycznych. Efekty- prędkość, tempo i ton. Wycinanie, kopiowanie fragmentów ścieżek. Siła dźwięku. Zapisywanie pliku projektu. Eksport do formatu mp3. 

Opis programu
Program Audacity to sprawdzony, bezpłatny program do nagrywania audio, edycji plików WAV, AIFF, FLAC, MP2, MP3m Ogg. Pozwala zmieniać prędkość odtwarzanej muzyki, wycinać poszczególne elementy, kopiować je itp.
Program można pobrać po zalogowaniu się do Platformy w zakładce "pomoc/ważne programy". Pamiętaj, by po zainstalowaniu programu pobrać dodatek lame_enc.dll i w kleić go do folderu, w którym zainstalowałeś program.

Nagrywanie i odtwarzanie dźwięku
Najbardziej wyróżniającymi się przyciskami w Programie są okrągłe przyciski przestawiające charakterystyczne piktogramy symbolizujące: pauzę, włączanie, zatrzymywanie, przewijanie do tyłu, do przodu i nagrywanie. Jeżeli tylko mamy podpięty do komputera mikrofon, od razu możemy rozpocząć nagrywanie naciskając ostatni z wymienionych przycisków (z czerwoną kropką). Na osi czasu pojawi się podgląd graficzny rejestrowanego dźwięku. Możemy zatrzymać nagrywanie przyciskiem z kwadratem i odsłuchać je naciskając przycisk z trójkątem.

tak samo możemy odsłuchiwać dowolny plik mp3, wav itp otwarty w Programie (menu "plik/otwórz"). Zauważ, że pliki muzyczne z reguły mają zdublowaną oś czasu (dwa kanały- stereo).

Wybrane efekty
Zmień prędkość - zmienia zarówno częstotliwości dźwięków jak i tempo. Coś jak zmiana szybkości obrotu talerza w starych adapterach na płyty winylowe.
Zmień tempo- zmienia tempo utworu nie zmieniając częstotliwości dźwięku. Artysta po prostu jakby śpiewał szybciej/wolniej.
Zmień ton- pozostawia to samo tempo utworu, ale obniża/podwyższa częstotliwości. Dzięki temu na przykład głos kobiecy można upodobnić do męskiego lub skrzypce do kontrabasu i odwrotnie.

Siła dźwięku
Po lewej stornie osi czasu masz dwa suwaki regulujące siłę dźwięku. Pierwszy wzmacnia dźwięk w obu kanałach. Uważaj- zbytnie jego wzmocnienie może sprawić, że głośniki nie będą poprawnie obsługiwać strumienia dźwiękowego (pojawią się zgrzyty, przester). Drugi suwak wzmacnia/ osłabia sygnał w kanałach (lewy/prawy).

wycinanie, wklejanie
By wyciąć fragment utworu, należy ten fragment zaznaczyć na osi czasu, a następnie użyć kombinacji klawiszy ctrl+x. Możemy wycięty fragment wkleić w inne miejsce. W ten sposób możemy wycinać z utworów krótkie fragmenty, z których możemy tworzyć pętle. Bardziej praktyczny przykład przytoczę z własnego doświadczenia: przez akademią kończącą rok szkolny mieliśmy mp3-jkę z hymnem Polski, jednak hymn ów zaczynał się niespodzianie i baliśmy się, że będziemy mieli problem z prawidłowym wejściem w pierwszą zwrotkę. Dlatego skopiowałem ostatni fragment refrenu (pokrywający się ze słowami "za twoim przewodem, złączym się z narodem) i wkleiłem na początek jako wstęp. Nikt nie miał problemu z prawidłowym rozpoczęciem śpiewu.

Zapisywanie
By zapisać projekt, kliknij plik/zapisz lub zapisz jako. W tym momencie nie zapisujemy utworu, tylko projekt, który pozwala go edytować. By ukończyć pracę z naszymi dźwiękami klikamy menu plik/eksportuj wybierając mp3. Tylko za pierwszym razem program poprosi nas o wskazanie pliku "lame_enc.dl" który mieliśmy pobrać i wkleić do folderu Programu.

Kolejne zajęcia- o co zapyta nauczyciel, jaką wystawi ocenę?
 
Ocena
Wymagania
Ocena celująca: Wymagania zbieżne z oceną bardzo dobrą (patrz niżej) z tym, że uczeń dodatkowo, poza lekcjami: poznaje 10 pozaprogramowych funkcjonalności programu i wykorzystuje pozaprogramową wiedzę do pozalekcyjnego projektu.
Ocena bardzo dobra: Uczeń instaluje program, zapisuje dźwięk z mikrofonu, otwiera i odsłuchuje pliki muzyczne, stosuje efekty: prędkość, tempo i ton doskonale rozpoznając różnice w znaczeniu tych funkcji. Wycina, kopiuje fragmenty ścieżki. Modyfikuje siłę dźwięku. Zapisuje projekt i eksportuje plik do formatu mp3.
Ocena dobra: Uczeń z niewielką pomocą niniejszej lekcji instaluje program, zapisuje dźwięk z mikrofonu, otwiera i odsłuchuje pliki muzyczne, stosuje efekty: prędkość, tempo i ton. Może mieć pewne problemy z rozpoznaniem różnic między tymi narzędziami. Wycina, kopiuje fragmenty ścieżki. Modyfikuje siłę dźwięku. Zapisuje projekt i eksportuje plik do formatu mp3.
Ocena dostateczna Uczeń z pomocą niniejszej lekcji zapisuje dźwięk z mikrofonu, otwiera i odsłuchuje pliki muzyczne, stosuje efekty: prędkość, tempo i ton choć myli znaczenie tych funkcji. Wycina, kopiuje fragmenty ścieżki. Modyfikuje siłę dźwięku. Zapisuje projekt i eksportuje plik do formatu mp3.
Ocena dopuszczająca Uczeń z pomocą niniejszej lekcji i nauczyciela zapisuje dźwięk z mikrofonu, otwiera i odsłuchuje pliki muzyczne, stosuje którykolwiek z poznanych efektów. Wycina, kopiuje fragmenty ścieżki. Zapisuje projekt i eksportuje plik do formatu mp3.


Wszystkie lekcje z tego kursu:  1  2  3  4  |5|  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  61 

 



Login:


Hasło

Załóż konto

Przypomnij hasło


 
Prawa autorskie- Zespół Szkół Ogólnokształcących STO64 im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, autor projektu- nauczyciel STO64 Marek Czerwiński